FOTOGRAFIA KLASYCZNA

WSTĘP

UWAGI  I PRZEMYŚLENIA

APARATY M42
Zenit E
Zenit TTL i XP
Praktica MTL 5
Praktica DTL 3
Praktica B20

Ricoch 407 TLS


APARATY NIKON
Nikon FG
Nikon F70
Nikon F100
inne

FILMY
agfa ultra 100
agfa optima 400
kodak royal supra 400
kodak elit 200 i 400
fuji press 400 i 800
fuji reala 100
fuji NPH 400
konica centuria 200, 400 i 800


POWRÓT NA STRONĘ FOTOGRAFIA

 

 

WSTĘP

Na tej stronie będę przedstawiał moje subiektywne odczucia związane z fotografią klasyczną lub jak niektórzy wolą - analogową. Wszystkie uwagi oraz testy, są wyłącznie moimi uwagami i jako takie, należy je traktować z pewną rezerwą:) Sprzęt i akcesoria, które opisuję używam lub używałem.

 

APARATY

Każdy aparat będę ocieniał w skali szkolnej od 1 do 6 w grupach: C - cena, M - możliwości, T - trwałość, S - stosunek ceny do możliwości.

M42

ZENIT E - klasyczna, rosyjska lustrzanka małoobrazkowa z wbudowanym światłomierzem selenowym (pod pryzmatem). Jej parametry techniczne niczym nie zachwycały, ale po przesiadce z aparatu kompaktowego, był to skok hipergalaktyczny:)) Solidna, metalowa obudowa. Skórzany niezbyt dokładnie wykonany futerał. Standardowy gwint m42 umożliwiał używanie wielu rosyjskich i niemieckich obiektywów o niezłych parametrach i niewygórowanych cenach. Podstawową wadą tego aparatu był mechanizm przesuwu filmu. Czasem potrafił się zaciąć, czasem niedociągał klatki, lubił zrywać film. Licznik niezbyt precyzyjny często przestawiał się w czasie zakładania futerału. Najkrótszy czas 1/500 dość mocno ograniczał możliwości fotografowania w silnym słońcu i w zimie, ale po założeniu filtra ND problem znikał. Niewątpliwą zaletą była niemal pancerna obudowa, dzięki której potrafił przetrwać nawet dość mocna uderzenia. Ogólnie, to całkiem dobry aparat dla początkującego fotografa, choć dzisiaj, jego światłomierz selenowy może już dawać przekłamania, a konstrukcja jest raczej archaiczna.    C6/M2/T4/S3

ZENIT TTL i XP - większość uwag dotyczących zenita E, dotyczyła również jego następców, choć w moim przypadku nigdy nie doszło do zerwania migawki w żadnym z zenitów, zacięcie przesuwu filmu trafiło się raz w E. Jak sama nazwa wskazuje zenit TTL posiadła już wbudowany światłomierz pracujący w trybie pomiaru światła TTL. Różnicą między TTL i XP był wizjer, a raczej wskazania światłomierza - w TTL realizowane za pomocą wskazówki między + i - zaś w XP za pomocą diód, co było wygodniejsze i nie sprawiało problemów w czasie fotografowania w trudnych warunkach świetlnych. Sam pomiar światła był dosyć precyzyjny i porównanie z ręcznymi światłomierzami dawało zbliżone pomiary. Obiektywy standardowe tych aparatów były całkiem dobre, ładnie rysowały i miały dość przyjemny bokech. Mimo zastosowania elektroniki, dalej zachwycała mnie ich odporność na upadki oraz uderzenia. Nawet dzisiaj, można je polecić początkującym adeptom sztuki fotografowania, których nie stać na droższy sprzęt. C/6/M3/T5/S4

powrót na górę

PRAKTICA MTL5 -

PRAKTICA DTL3 -

PRAKTICA B20 -

RICOCH 407 TLS -