KREATYWNY SYSTEM COKIN – CZ. I – FILTRY I ICH ZASTOSOWANIE

 

SYMBOLE FILTRÓW COKIN

FILTRY POŁÓWKOWE

 

PYTANIA I PODPOWIEDZI

 

PRZYKŁADOWE CENY FILTRÓW

 

MOŻLIWA DO ZASTOSOWANIA ILOŚĆ PANELI OSŁON PRZECIWSŁONECZNYCH

 

PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA FILTRÓW SYSTEMU COKIN W PRAKTYCE

 

 

POWRÓT NA STRONĘ FILTRY FOTOGRAFICZNE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWRÓT NA GÓRĘ STRONY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWRÓT NA GÓRĘ STRONY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWRÓT NA GÓRĘ STRONY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWRÓT NA GÓRĘ STRONY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWRÓT NA GÓRĘ STRONY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWRÓT NA GÓRĘ STRONY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWRÓT NA GÓRĘ STRONY

 

 

Mówi się, że w dobie aparatów cyfrowych używanie filtrów straciło sens. Błąd! Nawet najlepsze programy komputerowe nie potrafią tego wszystkiego co filtry, a żeby osiągnąć efekty zbliżone, trzeba wielu minut, a czasem nawet godzin pracy przy komputerze, podczas gdy założenie filtra zajmuje najwyżej kilkanaście sekund.

Filtry systemu cokina można podzielić na wiele różnych grup, ale myślę, że wystarczy 8:

 

·       Filtry kolorowe – przeznaczone do modyfikowania koloru całego kadru (nie tylko do zdjęć b&w)

·       Filtry korekcyjne – przeznaczone do korekcji temperatury barwowej zdjęcia

·       Filtry center-spot bezbarwne i kolorowe – przeznaczone głównie do portretu i zdjęć trikowych przedmiotów

·       Filtry pastelowe i dyfuzory – zmiękczające, do portretu, krajobrazu itp.

·       Filtry efektowe, soczewki, soczewki wielokrotne

·       Filtry połówkowe szare (grey), ND i kolorowe (UWAGA! Filtry ND i szare (grey) to różne filtry!)

·       Filtry polaryzacyjne (kolorowe i bezbarwne), UV i skylight

·       Filtry specjalne (podwójna ekspozycja, żelowe)

 

Te najbardziej niezbędne to oczywiście filtry polaryzacyjne, ND oraz połówkowe, ale i efektowe, spoty, dyfuzory czy korekcyjne dadzą pożądane efekty znacznie wzbogacające nasze zdjęcia. Postaram się omówić te najważniejsze oraz te najciekawsze.

 

SYMBOLE FILTRÓW COKIN

 

LP

SYM.

NAZWA

UWAGI

FILTRY KOLOROWE

1.      

001

YELLOW

Do fotografii czarno - białej

2.      

002

ORANGE

Do fotografii czarno - białej

3.      

003

RED

Do fotografii czarno - białej

4.      

004

GREEN

Do fotografii czarno - białej

5.      

006

YELLOW GREEN

Do fotografii czarno - białej

6.      

007

INFRARED

KODAK 89B written. TRANSMISJA 50% at 720 nm.

7.      

045

SEPIA LIGHT

Dodaje lekkie zabarwienie sepiowe

8.      

005

SEPIA

Dodaje zabarwienie sepiowe

9.      

047

GOLD

Dadaje ciepłe, złotawe zabarwienie

10.   

050

CYAN

Dodaje niebiesko-zieloną dominantę

11.   700/701/703/705/709 – CC 05C – CC 50C BLUE – RÓZNE ODCIENIE NIEBIESKIEGO

12.   710/711/713/715/717/719 – CC 05M – CC 50M – RÓŻNE ODCIENIE RÓŻOWEGO

FILTRY KONWERSYJNE

1.      

020

BLUE (80A)

Filtry oziębiające

2.      

021

BLUE (80B)

Filtry oziębiające

3.      

022

BLUE (80C)

Filtry oziębiające

4.      

023

BLUE (82A)

Filtry oziębiające

5.      

024

BLUE (82B)

Filtry oziębiające

6.      

025

BLUE (82C)

Filtry oziębiające

7.      

026

WARM (81A)

Filtry ocieplające

8.      

027

WARM (81B)

Filtry ocieplające

9.      

028

WARM (81C)

Filtry ocieplające

10.   

035

WARM (81D)

Filtry ocieplające

11.   

037

WARM(81EF)

Filtry ocieplające

12.   

029

ORANGE (85A)

Filtry ocieplające

13.   

030

ORANGE (85B)

Filtry ocieplające

14.   

031

ORANGE (85C)

Filtry ocieplające

15.   

039

WARM FILTER (81Z)

Filtry ocieplające

16.   

036

FLW

DO LIKWIDACJI PRZEZIELENIEŃ OD ŚWIETLÓWEK

17.   

046

FLD

DO LIKWIDACJI PRZEZIELENIEŃ OD ŚWIETLÓWEK

18.   

055

STAR 16

Filtry gwiazdkowe

19.   

056

STAR 8

Filtry gwiazdkowe

20.   

057

STAR 4

Filtry gwiazdkowe

21.   

058

STAR 2

Filtry gwiazdkowe

22.   

059

SOFTSTAR

Zmiękczający z efektem gwiazdkowym

CENTER SPOT

1.      

060

CENTER SPOT INCOLOR 1

Filtry center spot mają ostre centrum i zamgloną resztę kadru

2.      

061

CENTER SPOT INCOLOR 2

 

3.      

062

CENTER SPOT GREY 1

W przypadku filtrów CS kolorowych zamglenie jest kolorowe

4.      

063

CENTER SPOT GREY 2

 

5.      

064

CENTER SPOT VIOLET

 

6.      

065

CENTER SPOT GREEN

 

7.      

066

CENTER SPOT ORANGE

 

8.      

067

CENTER SPOT BLUE

 

9.      

068

CENTER SPOT RED

 

10.   

070

CENTER SPOT WIDE ANGLE INCOLOR 1

W przypadku filtrów WA ostre centrum jest nieco szersze

11.   

071

CENTER SPOT WA INCOLOR 2

 

12.   

072

CENTER SPOT WA GREY 1

 

13.   

073

CENTER SPOT WA GREY 2

 

14.   

074

CENTER SPOT WA GREEN

 

15.   

075

CENTER SPOT WA VIOLET

 

16.   

076

CENTER SPOT WA ORANGE

 

17.   

077

CENTER SPOT WA BLUE

 

18.   

078

CENTER SPOT WA RED

 

KOLORY

1.      

080

COLOR VARNISH

Kolorowe tusze

2.      

081

COLOR VASELINE

Kolorowe wazeliny

3.      

082

COLOR DIFFUSER

Barwne folie dyfuzyjne

4.      

086

PASTEL 1

Pastelowe zmiękczające

5.      

087

PASTEL 2

 

6.      

088

COLD COLOR DIFFUSER

 

7.      

089

WARM COLOR DIFFUSER

 

SOCZEWKI

1.      

091

DREAMS 1

 

2.      

092

DREAMS 2

 

3.      

093

DREAMS 3

 

4.      

101

CLOSE UP +1

 

5.      

102

CLOSE UP +2

 

6.      

103

CLOSE UP +3

 

7.      

111

SPLIT-FIELD +1

Soczewki połówkowe

8.      

112

SPLIT-FIELD +2

 

9.      

113

SPLIT-FIELD +3

 

FILTRY POŁÓWKOWE

1.      

120

GRADUAL GREY G1

 

2.      

121

GRADUAL GREY G2

 

3.      

121L

GRADUAL GREY G2L

 

4.      

121S

GRADUAL GREY G2S

 

5.      

121F

GRADUAL GREY G2F

 

6.      

122

GRADUAL BLUE B1

 

7.      

123

GRADUAL BLUE B2

 

8.      

123L

GRADUAL BLUE B2L

 

9.      

123S

GRADUAL BLUE B2S

 

10.   

123F

GRADUAL BLUE B2F

 

11.   

124

GRADUAL TABACCO T1

 

12.   

125

GRADUAL TABACCO T2

 

13.   

125L

GRADUAL TABACCO T2L

 

14.   

125S

GRADUAL TABACCO T2S

 

15.   

125F

GRADUAL TABACCO T2F

 

16.   

126

GRADUAL MAUVE M1

 

17.   

128

GRADUAL PINK P1

 

18.   

129

GRADUAL PINK P2

 

19.   

130

GRADUAL EMERALD E1

 

20.   

131

GRADUAL EMERALD E2

 

21.   

132

GRADUAL YELLOW Y1

 

22.   

133

GRADUAL YELLOW Y2

 

23.   

138

GRADUAL FLW

 

24.   

139

GRADUAL FLD

 

DYFUZYJNE

1.      

140

OVAL CENTER SPOT WHITE

 

2.      

141

OVAL CENTER SPOT BLACK

 

3.      

142

NET FILTER WHITE 1

 

4.      

143

NET FILTER BLACK 1

 

5.      

144

NET FILTER WHITE 2

 

6.      

145

NET FILTER BLACK 2

 

7.      

148

WEDDING 1 WHITE

 

8.      

149

WEDDING 1 BLACK

 

9.      

150

GRADUAL FOG 1

 

10.   

151

GRADUAL FOG 2

 

ND NEUTRALNIE SZARE

1.      

152

ND2

 

2.      

153

ND4

 

3.      

154

ND8

 

4.      

155

ND100

 

5.      

156

NDX

 

POLARYZACYJNE

1.      

160

LINEAR POLARIZER

 

2.      

161

POLACOLOR RED

Polaryzacyjny liniowy czerwony

3.      

162

POLACOLOR BLUE

Polaryzacyjny liniowy niebieski

4.      

163

POLACOLOR YELLOW

Polaryzacyjny liniowy żółty

5.      

164

CIRCULAR POLARIZER

 

SPECJALNE KOLOROWE

1.      

165

REDHANCER

Polaryzacyjny liniowy redhancer

2.      

170

VARICOLOR RED/GREEN

 

3.      

171

VARICOLOR RED/BLUE

 

4.      

172

VARICOLOR PINK/ORANGE

 

5.      

173

VARICOLOR BLUE/YELLOW

 

6.      

174

VARICOLOR BLUE/LIME

 

DYFRAKCYJNE

1.      

185

RADIAL ZOOM

 

2.      

186

RAINSPOT

 

3.      

187

CYCLONE

 

4.      

188

SOFTSPOT

 

5.      

189

SUNSPOT

Efekt  spiralnych promieni

1.      

194

HOLDER DO FILTRÓW ŻELATYNOWYCH

 

TĘCZE I ZACHODY

1.      

195

RAINBOW 1

Tęcza

2.      

196

RAINBOW 2

 

3.      

197

SUNSET 1

Zachód słońca

4.      

198

SUNSET 2

 

PRYZMATYCZNE

1.      

201

MULTI-IMAGE X5

Zwielokrotnienie obrazu

2.      

202

MULTI-IMAGE X7

 

3.      

203

MULTI-IMAGE X13

 

4.      

204

MULTI-IMAGE X25

 

5.      

209

MULTI-PARALLEL

 

6.      

216

SPEED

 

7.      

217

SUPER SPEED

 

8.      

219

PRISM

 

9.      

220

MIRAGE

 

UV I SKYLIGHT

1.      

230

SKYLIGHT

 

2.      

231

UV

 

3.      

232

SKYLIGHT 1B

 

MASKI

1.      

340

CREATIVE MASK

 

2.      

342

DOUBLE MASK 1

Maska podwójna

3.      

345

DOUBLE MASK 2

 

4.      

346

DOUBLE EXPOSURE

Podwójna ekspozycja

5.      

375

CREATIVE FILTERS

 

6.      

376

BASIC FILTERS

Baza do tuszy i wazelin

7.      

397

PRE-SHAPED FRAMES

 

POŁÓWKOWE FLUO

1.      

660

GRADUAL FLUO YELLOW 1

 

2.      

661

GRADUAL FLUO YELLOW 2

 

3.      

662

GRADUAL FLUO ORANGE 1

 

4.      

663

GRADUAL FLUO ORANGE 2

 

5.      

664

GRADUAL FLUO RED 1

 

6.      

665

GRADUAL FLUO RED 2

 

7.      

666

GRADUAL FLUO BLUE 1

 

8.      

667

GRADUAL FLUO BLUE 2

 

9.      

668

GRADUAL FLUO MAUVE 1

 

10.   

669

GRADUAL FLUO MAUVE 2

 

11.   

670

GRADUAL FLUO PINK 1

 

12.   

671

GRADUAL FLUO PINK 2

 

KOLOROWE SPOTY I ZMIĘKCZAJĄCE

1.      

672

CENTER SPOT PINK/BLUE

 

2.      

673

CENTER SPOT YELLOW/PINK

 

3.      

674

CENTER SPOT BLUE/YELLOW

 

4.      

694

SUNSOFT

Efekt rozmytych promieni

5.      

695

CHAMPAGNE

Efekt eliptycznego rozmycia

6.      

696

SOFTWARM

 

BEZBARWNE DYFUSORY

1.      

820

DIFFUSER LIGHT

 

2.      

830

DIFFUSER 1

 

3.      

840

DIFFUSER 2

 

4.      

850

DIFFUSER 3

 

 

           Nie podawałem utraty światła, oraz krotności przysłon, ponieważ są to sprawy często niezależne od samych filtrów, a uwarunkowane zastosowanym obiektywem.

 

FILTRY POŁÓWKOWE

 

Najczęściej używane filtry systemu cokina to filtry połówkowe. O nie najczęściej pytacie na forach fotograficznych, więc te opiszę dokładniej.

Filtry połówkowe ND, szare i kolorowe występują w różnych gradacjach oraz o różnych przejściach:

-Filtry kolorowe (gradual) – mają na ogół 2-3 stopnie gradacji oraz przejście soft lub hard i w tym przypadku wybór jest raczej niewielki, a sprowadza się do wyboru gradacji. Gradacja jest oznaczana literą i cyfrą np: Gradual Blue B2 L – Gradual Blue – oznacza, że to filtr połówkowy niebieski; B2 – oznacza, że ma 2 stopień gradacji, czyli, że jest ciemniejszy od B1;  L (Light) – oznacza, że to filtr z miękkim przejściem. Analogicznie będzie w przypadku Gradual Tabacco T2 S – połówkowy, tabaczkowy o 2 stopniu gradacji z przejściem średnim (soft). Wśród filtrów kolorowych występują również filtry Fluo – filtry o bardziej wyrazistych i czystych kolorach.

-Filtry szare (grey) – występują w 2 stopniach gradacji (1 i 2), a w przypadku gradacji 2 również w 3 rodzajach przejść (L/S/F) np. Gradual Grey G2 L – to filtr połówkowy szary o 2 stopniu gradacji (ciemniejszy) w wersji light, czyli z miękkim przejściem.

-Filtry ND (neutralna gęstość) – popularnie nazywane szarymi połówkami, co powoduje często niedomówienia i mylenie ich z filtrami rzeczywiście szarymi (grey). Filtry te występują w gradacjach podawanych w cyfrach od ND 0,1 do ND8, co też powoduje nieporozumienia, bowiem filtr ND 0,6 często nazywany jest czasem ND4. filtry ND występują w 3 rodzajach przejść (L/S/H).

 

Dla przypomnienia:

ND 0,1 – transmisja światła 80%, przyciemnia o 1/3 przysłony

ND 0,2 – transmisja światła 63%, przyciemnia o 2/3 przysłony

ND 0,3 – transmisja światła 50%, przyciemnia o 1 przysłonę

ND 0,6 – transmisja światła 25%, przyciemnia o 2 przysłony

ND 0,9 – transmisja światła 12%, przyciemnia o 3 przysłony

ND 1,2 – transmisja światła 6,3%, przyciemnia o 4 przysłony

 

Rodzaje przejść filtrów połówkowych:

Dla filtrów kolorowych i szarych to L – Light – miękkie; S – Soft – średnie; F – Full – pełne.

Dla filtrów ND to L – Light – miękkie; S – Soft – średnie; H – Hard – twarde. (Niektóre firmy nie robią przejść L, a przejście S jest czym pośrednim między L i S, a określa się je jako miękkie)

 

Na czym polegają różnice?

Dla filtrów kolorowych i szarych – Light – zajmuje ok. 1/2 powierzchni filtra, Soft – zajmuje ok. 1/4 powierzchni filtra, Full, to filtr pełny, czyli przejście rozpoczyna się na górze filtra, a kończy na jego dole.

Dla filtrów ND – Light – zajmuje ok. 2/3 powierzchni filtra, Soft – zajmuje 1/3 lub 1/4 powierzchni filtra, Hard jest twardym przejściem, praktycznie nie ma przejścia lub, jak kto woli jest kreską.

 

Jak dobierać przejścia?

- Light jest najbardziej uniwersalnym przejściem, ponieważ nawet jeśli w kadrze pojawią się np. drzewa lub inne przeszkody, to na zdjęciu nie będzie widać skokowego zastosowania filtra, a przejście przyciemnienia górnej części zdjęcia będzie bardzo łagodne.

-Soft można używać, gdy przeszkody nie występują blisko lub, gdy nie są istotne dla kadru.

-Przejścia Hard stosuje się raczej wyłącznie na otwartych przestrzeniach, np. morze, pustynia, nizinne łąki, gdyż brak przejścia zaskutkuje widocznym przyciemnieniem na „wystających” obiektach. Natomiast, gdy horyzont jest kreską, przejście Hard sprawdzi się jak najbardziej.

 

 

PYTANIA I PODPOWIEDZI:

 

- Co kupić?

Często zadawane pytanie na forach fotograficznych...co kupić? Odpowiedź wcale nie jest łatwa. W dużej mierze zależy to od potrzeb i zasobności portfela. Przyjmijmy trzy opcje:

- Uczeń z minimalną ilością gotówki;

1 – podstawowe filtry nakręcane: UV lub skylight na każdy obiektyw oraz filtr polaryzacyjny – to podstawa!

2 – do krajobrazu przydał by się filtr połówkowy ND i (lub) szary (gradual grey)...proponuję zakup systemu cokina (minimum holder i adapter/y) oraz filtra ND 0,9 z miękkim przejściem, a jeśli pieniędzy wystarczy to może jeszcze 121L firmy Cokin lub PPL (tańszy).

3 – jeśli robi portrety: center spot incolor 1 lub 2 – to taki najprostszy i nie wymagający wielkich umiejętności filtr zmiękczający otoczenie znajdującej się w centrum postaci.

 

- Fotograf z budżetówki:

1 – jw.

2 – tu można się pokusić o komplet podstawowych filtrów połówkowych ND 0,3/0,6/0,9/1,2 – proponuję kupować z tzw. miękkim przejściem (Light)...to są najbardziej uniwersalne filtry...oczywiście, jeżeli wystarczy gotówki to warto również zakupić wersje soft, a nawet Hard – ta np. przydaje się świetnie nad morzem.

3 – można pokusić się o zakup kilku filtrów połówkowych kolorowych, trickowych i szarych – proponuję zakup:

2 filtrów specjalnych:

Gradual Thunder – szaroniebieskogranatowy filtr wzmacniający tzw. efekt burzowy

Sunset 1 lub 2 – filtr ten występuje również w wersjach Full – pomarańczowożółtoczerwony filtr imitujący zachody słońca.

Kilku filtrów połówkowych kolorowych:

Gradual Tabacco T1 lub T2 L, Gradual Blue B2 L, Gradual Mauve M1.

Jeden lub dwa filtry szare:

Gradual Grey G2 L, Gradual Grey G1

To taki podstawowy zestaw filtrów do krajobrazu. Dla innych upodobań np. portret, wersji jest tak dużo, że trzeba samemu usiąść z katalogiem i poszukać odpowiednich dla swoich potrzeb filtrów.

 

- Fotograf z zasobnym portfelem:

Kupuje wszystko co mu potrzebne :)))

 

- Jaki jest koszt zakupu systemu cokina?

Podstawą jest holder i adapter – polecam zakup oryginalnych cokina ponieważ są znacznie wyższej jakości, a że kupujemy go na lata, to warto dać te parę złotych więcej (holdery tańszych firm szybciej się wyrabiają, a nawet potrafią pękać).

Przykładowe ceny:

-Holder P na 3 filtry – 69zł

-Holder P szerokokątny (na 1 filtr) – 83zł

-Adapter P do średnicy 77mm – 55zł (tu można poszukać zamienników, np. na allegro w cenie ok. 24-36zł)

-Dekielki na koder i adapter P – 32zł za każdy – warto je kupić jeśli nie chce się za każdym razem ściągać holdera czy adaptera!

-Osłona przeciwsłoneczna – 69zł za sztukę – można je łączyć w zależności od ogniskowej obiektywu – patrz zestawienie poniżej.

-Tandem adapter – 99zł – służy do łączenia holderów i budowy kompendium.

 

- Filtry jakich firm kupować?

Równie często spotykane pytania dotyczą firm produkujących filtry systemu Cokin, a firm produkujących filtry systemu COKIN jest wiele. Są wśród nich również firmy produkujące cenione filtry nakręcane np. japoński Marumi czy amerykańsko/japoński Tiffen. Wymienię te najbardziej popularne na naszym rynku: z tańszych to Ars Colandi i PPL, a z droższych to Cokin, Hitech oraz Lee. Filtry wykonane są z żywic, a różnica w cenie jest odzwierciedleniem jakości tych żywic. Są również filtry szklane, ale ich ceny bywają astronomiczne. W różnych sklepach internetowych oraz na aukcjach często spotykam filtry „typu Cokin” – jeżeli sprzedający nie podaje nazwy firmy, radzę unikać takich podróbek...lepiej zakupić filtry tańsze, ale znanych firm, jak choćby te, które wymieniłem powyżej.

 

- Czy można kupować te tańsze, czy trzeba kupować te drogie?

Odpowiedź nie jest prosta...oczywiście ludzie z zasobnymi portfelami mogą kupować wszystko z firmy Lee, ale większość z nas musi oszczędzać, więc co mogę polecić?

-Filtry kolorowe – można pokusić się o zakup firm tańszych, ale warto zaznaczyć, że nie zawsze trzymają one parametry.

-Filtry korekcyjne – warto zakupić oryginalne Cokiny ze względu na precyzję wykonania

-Filtry center-spot bezbarwne i kolorowe – jw. ewentualnie innych droższych firm, choć można dopuścić, że wyroby tańszych firm np. PPL też są przyzwoitej jakości.

-Filtry pastelowe i dyfuzory – jw.

-Filtry efektowe, soczewki, soczewki wielokrotne – wyłącznie oryginalne firm droższych.

-Filtry połówkowe szare (grey), i kolorowe – tu mogę polecić również filtry tańszych firm z zastrzeżeniem jw.

-Filtry połówkowe ND – ze względu na trudność ich produkcji tylko niektóre firmy produkują tą odmianę. Mogę polecić filtry ND firmy Hitech – są bardzo wysokiej jakości przy umiarkowanej cenie.

Filtry polaryzacyjne (kolorowe i bezbarwne), UV i skylight – wyłącznie oryginalny Cokin (chyba, że stosujecie filtry nakręcane)

Filtry specjalne (podwójna ekspozycja, żelowe) – oryginalny Cokin, choć bywają również w ofercie tańszych firm i można zaryzykować ich zakup.

 

- Czym różnią się filtry grey (szare) od filtrów ND?

Filtry ND (Neutral Density – czyli neutralnie gęste) są neutralne i nie wpływają na kolorystykę zdjęcia, natomiast filtry gradual grey (szare) mają pewien wpływ na kolory (dają lekko brunatno/magnetową dominantę). Filtry ND stosujemy wtedy, gdy niebo jest choćby lekko zachmurzone zaś filtry grey, gdy niebo jest całkowicie lub prawie całkowicie wyprane. Filtry grey można również stosować dla podniesienia kontrastów na niebie – dadzą efekt zbliżony do ND, ale nieco bardziej dramatyczny. Ze względu na bardzo różne odcienie nieba, ilość chmur, jasność i kontrasty, warto mieć kilka filtrów ND oraz 2-3 filtry grey o różnych stopniach gradacji i różnych przejściach.

 

PRZYKŁADOWE CENY FILTRÓW

 

Ceny filtrów zależą od firm je produkujących. Dla zobrazowania kosztów podam kilka przykładów najbardziej popularnych firm dla systemu Cokin P:

PPL – filtry kolorowe – ok. 42zł

PPL – filtr gwiazdkowy – ok. 45zł

PPL – center-spot – ok. 45zł

PPL – kolorowe połówkowe – ok. 45zł

 

COKIN – ND – 99zł

COKIN – gwiazdkowy – 133zł

COKIN – sunset – 142zł

COKIN – połówkowe kolorowe i szare – 138zł

COKIN – połówkowe fluo – 111zł

COKIN – spoty jednobarwne – 102zł – spoty dwubarwne – 113zł

 

Hitech – połówkowe ND i ND – 97zł

Hitech – korekcyjne 70-79zł

Hitech – połówkowe kolorowe – 97zł

Hitech – połówkowe kombinowane – 167zł

Hitech – sunset i twighlight – 175zł

 

Dla przykładu podam również kilka cen sytemu Cokin Z (100/100) firm Cokin oraz Lee

Cokin – spoty – 219zł

Cokin – połówkowe kolorowe i szare – 314-344zł

Cokin – konwersyjne – 212zł

Lee – efektowe – 218zł

Lee – gwiazdkowe – 195zł

Lee – ND połówkowe i ND – 273zł

Lee – sunset i twighlight – 311zł

 

Wszystkie ceny podałem orientacyjnie z dostępnych mi cenników z początku 2006r., mogą więc się nieznacznie różnić od obecnych.

 

MOŻLIWA DO ZASTOSOWANIA ILOŚĆ PANELI OSŁON PRZECIWSŁONECZNYCH

 

           Standardowy holder systemu P ma dopuszczalny kąt 120º. Różnie bywa z obiektywami dlatego będę podawał oprócz ogniskowej, również kąt widzenia, który nie będzie powodował winietowania.

Ogniskowe podane są dla sprzętu klasycznego, proszę więc pamiętać o mnożniku x1,5 dla cyfrówek. Dane podaję dla wersji  Cokin P. Do obiektywów szerokokątnych (ogniskowe 18mm i poniżej dla aparatów klasycznych oraz 12mm i poniżej dla cyfrówek) radzę zakupić holder szerokokątny z jednym slotem filtrowym lub zdecydować się na droższy system Z PRO.

 

LICZBA OSŁON P/S

OGNISKOWA OBIEKTYWU

KĄT WIDZENIA OBIEKTYWU

0

18mm

94º

1

24mm - 28mm

Od 84º

2

35mm

63º

4

50mm

46º

5

Powyżej 70mm

Od 35º

Nie ma potrzeby stosowania większej ilości osłon

 

 

PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA FILTRÓW SYSTEMU COKIN W PRAKTYCE

 

Tu znajdziesz przykłady zastosowania wybranych filtrów systemu cokin.

 

* Zdjęcia podpisane są numerami filtrów z katalogu Cokina – patrz tabela powyżej.

**Zdjęcia zaczerpnąłem z poradników firmy Cokin.

Niestety, jakość przykładowych zdjęć jest często problematyczny, ale daje jaki, taki pogląd na działanie filtra. Inne przykłady można zobaczyć tu:

http://www.pragmatic.com.pl/cokincen.htm

 

           Praca z kreatywnym systemem Cokin to wielka przyjemność. Na początek trzeba wydać trochę złotówek, ale uniwersalność zastosowań tego systemu jest tak wielka, że każda wydana złotówka zwróci się wielokrotnie w pięknie skomponowanych ujęciach.

           Początki mogą być trudne. Umiejętność stosowania poszczególnych filtrów nabywa się wyłącznie w praktyce...nie da się tego wyczytać z książek czy poradników, dlatego zachęcam do indywidualnych prób, eksperymentowania i dzielenia się uwagami na forach internetowych...powodzenia!

 

Tekst dostępny jest również w pliku Worda (RTF) w dziale "Pliki do pobrania"